Boris ledstjärnor

Gekås i Ullared är välkänt för de flesta. Historien bakom företaget är en framgångssaga av rang. Grundaren Göran Karlsson, som började sin karriär som kringresande handlare på marknader i Sverige under 60-talet, slog sig så småningom ner i Ullared och startade en butik där. 2018 hade Gekås en försäljning på 5,4 miljarder kronor med 4,8 miljoner besökare. Försäljningsrekordet för en dag låg på 40,2 miljoner. Som mest kom närmare 30.000 besökare på en dag. I skogen någon mil öster om Varberg.

Under högsäsong säljer man för 3,5 miljoner i timmen. Det behövs 300 medarbetare för att bemanna kassalinjen. Det är 65.000 pallplatser i automatlagret, som omsätts tre gånger i veckan under högsäsong. Affärsidén är lika enkel som genial; allt till hemmet som får plats i en bil, till exceptionellt låga priser.

Boris Lennerhov är koncern-vd för Gekås. Hans filosofi är att delegera ansvaret till medarbetarna så långt det är möjligt. Enligt Boris är det medarbetarna som har bäst kunskap om hur verksamheten ska skötas inom sina respektive ansvarsområden. Samtidigt är det viktigt att han själv är synlig och tillgänglig. För att hålla ihop en företagskultur som genomsyrar hela verksamheten har Boris några ledstjärnor. Dessa är

  • Kundfokus
  • Tydlighet
  • Mod
  • Sunt förnuft
  • Passion
  • Handlingskraft
  • Delaktighet
  • Humor

Till synes självklara ledstjärnor men som aldrig hade fått genomslag om inte hela företaget, från företagsledning till medarbetarna på lagret eller kassalinjen, levt efter dem. Att vara föregångare och föredöme för att genomsyra en företagskultur är a och o för varje företagsledare.

Glömde jag att nämna att Gekås nya försäljningsrekord för en dag gjordes för en månad sedan? Det nya rekordet lyder 41,7 miljoner. Och då var det inte ens en lönehelg. Om du vill veta varför, kan jag berätta det om du hör av dig!

Lämna ett svar