Digital Transformation – vad är det?

I slutet av 90-talet arbetade jag som managementkonsult på en av de större ”firmorna”. Internet var ganska nytt och begreppet Dotcomhade myntats. I media och på föredrag höll bland annat både en fleecetröjeförsedd skåning och en adlig friherre från Halland visionära utfästelser om hur den nya tekniken skulle förändra både vårt sätt att leva och hur hittillsvarande affärsmodeller skulle falla isär. Bokhandlaren Amazon hade ett högre börsvärde än vad Volvo Personvagnar nyligen sålts för. Många skakade på huvudet.

Själv hakade jag på trendspaningen som stakats ut av fleecen och friherren och försökte översätta budskapet till hur mindre och medelstora företag skulle förhålla och anpassa sig till Dotcom. Ett exempel jag pekade på var det ganska nyintroducerade ICA-kortet, som behändigt skulle dras i kassan vid varje inköp för att få 25 kronor i bonus varje månad. Toppen, bra för mig men ännu bättre för ICA, skulle det visa sig. De fick ju reda på allt om mig. Faktum är att ICA var pionjär i att samla in kundernas köpbeteende och omvandla dessa till riktade erbjudanden för varje enskild kund. Tillsammans med 25-kronorskupongen fick jag rabatt på varor jag tidigare handlat, ibland pinsamt avslöjande om det handlade om ostbågar och choklad. Ett annat exempel jag drog – kom ihåg vi är i slutet av 90-talet – var det underskattade kundinterfacet Bankomat. Tänk om man kunde köpa och sälja fonder och aktier samtidigt som man tog ut kontanter utan att behöva besöka banken på dess begränsade öppettider!

Konsultfirman jag jobbade på hade en tilltro till en svenskifierad variant av Business Process Reengineering, BPR, vilket hade till syfte att skapa substantiella resultatförbättringar i verksamheter. För att åstadkomma dessa resultat så var det tre ”möjliggörare” som skulle få det att hända; radikalt förändrade (och kundorienterade) processer, en kompetent organisation och slutligen stödjande teknik, huvudsakligen i form av IT-system. Problemet var att skräddarsydda IT-system som skulle stödja visionen om de nya processerna var otroligt kostsamma. Lösningen blev oftast därför att köpa ett färdigt IT-system, oftast ett s.k. ERP-system från en stor internationell aktör, anpassa sin verksamhet efter ERP-systemets logik (säg processer) och se till att utbilda organisationen i den nya lösningen. Utan att ha statistiskt belägg så vågar jag nog påstå att resultateffekterna uteblev i de flesta fall. De kurviga kostigarna asfalterades istället för nya vägar till förändrade beteenden.

När jag studerade företagsekonomi på 80-talet så var ett standardverk Michael Porters modell om konkurrenskrafter. Dessa krafter var inbördes konkurrens i branschen, kundernas påtryckningar, leverantörernas påtryckningar, politiska beslut och till sist nya aktörer i branschen. Den där sista konkurrenskraften – nya aktörer – hade vi studenter svårt för att hitta exempel på, när studerade branscher som bestod av etablerade aktörer såsom Procter & Gamble och Unilever, eller varför inte Ericsson, Motorola och Nokia. Det var alltså mer eller mindre en utopi att det skulle dyka upp någon uppstickare från ingenstans som skulle skaka om en etablerad bransch.

Numera besöker vi knappt någon bankomat längre. Vem spelar CD-skivor? Varken Ericsson, Motorola eller Nokia (tror jag) tillverkar mobiltelefoner längre. ICA tjänar mer pengar än någonsin. Amazon är numera ett av världens största logistikföretag. Digitaliseringen har verkligen förändrat vårt sätt att leva och förutsättningarna för många branscher och organisationer.

Digitaliseringen har pågått i flera decennier nu för gemene man. Musikindustrin blev digital med CD-skivans tillkomst, breven när vi fick e-post och postorderkatalogen när vi fick e-handel. I princip asfalterade kostigar alltså. Samma sak fastän snabbare. Det som tillkommit är mobilitet, kapacitet, moln och nya affärsmodeller. Och det skapar helt nya möjligheter. Den eller de som fångar dessa möjligheter och omsätter dem i nya smarta, kundorienterade lösningar genomför en Digital Transformation.

I kommande blogginlägg, här på Replacement Blogg, kommer vi att publicera inlägg från intressanta personer som har stor erfarenhet av Digital Transformationoch hur en sådan förändring påverkar organisationer, anställda, kund- och leverantörskontakter mm.

Lämna ett svar